
Osaava arvioija ‑hanke

Hankkeessa kehitetään opettajien arviointiosaamista ja yhtenäistä arviointikulttuuria lukuvuosina 2024–2026.
Kysely opintopistekursseista
Opetushallituksen rahoittaman kansalaisopiston laatu- ja kehittämishankkeen tavoitteena on yhtenäisen arviointikulttuurin rakentaminen ja arviointiosaamisen kehittäminen Joensuun seudun kansalaisopistossa. Kehittämistyöhön osallistetaan opiston päätoimiset ja tuntiopettajat, opiskelijat ja kuntalaiset.
Hankkeen kyselyt ja osallistaminen
Opettajille tehtiin alkukartoituskysely, jolla haluttiin selvittää opettajien toiveita ja tiedontarvetta oppimisen ja osaamisen arviointiin liittyen. Vastausten pohjalta opettajille räätälöitiin ja järjestettiin työpajoja ja luento kevätlukukauden 2025 aikana.
Taiteen perusopetuksen yli 12-vuotiaille opiskelijoille järjestettiin myös kysely, jossa haluttiin kuulla opiskelijoiden kokemuksia oppimisen ja osaamisen arvioinnista sekä toiveita ja kehittämisajatuksia arviointiin liittyen.
Joensuun seudun kansalaisopiston toiminta-alueen kuntalaisille suunnatussa kyselyssä halutaan selvittää, miten hyvin osaamisperusteiset kurssit tunnetaan sekä millaisia kurssitoiveita ja ideoita kuntalaisilla on oman osaamisen kehittämiseksi.
Hankkeen hyödyt
Hanke lisää oppimisen ja osaamisen arvioinnin osaamista, sekä opetuksen laadun kehittämistä Joensuun seudun kansalaisopistossa. Työpajoissa käsitellään osaamisen arviointia monipuolisesti ja koulutusmateriaalit jäävät kaikkien opettajien käyttöön myös jatkossa. Hankkeen aikana kootaan arviointioppaat osaamisperusteisia kursseja opettaville sekä taiteen perusopetusta opettaville, jotka tukevat opettajan työtä ja luovat omalta osaltaan yhtenäistä arviointikulttuuria. Arviointiosaamisen lisääminen on myös opiskelijoiden etu. Opiston toiminta-alueen kuntalaisilta saadaan arvokasta tietoa paikallisista koulutustarpeista ja toiveista.
Osallistu hankkeeseen
Lisätiedot
Hankekoordinaattori
Anna Maria Kupiainen
[email protected]
050 202 5134
Apulaisrehtori
Outi Krohns
[email protected]
050 315 6502
